Licznik odwiedzin

Dzisiaj8
Wczoraj6
Wizyt w tygodniu14
Wizyt w miesiącu291
Łącznie wizyt53065

Imieniny

Dzisiaj jest: 23 Kwiecień 2024    |    Imieniny obchodzą: Jerzy, Wojciech
Statut stowarzyszenia pod nazwą "Orkiestra Dęta Zygodowice"

STATUT



STOWARZYSZENIA p.n.


„Orkiestra Dęta Zygodowice”

Tekst jednolity (zmiana Uchwała z dn. 21 stycznia 2011r.)

Zygodowice, 06 stycznia 2006 r.


SPIS  TREŚCI

 

STATUT. 1

ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE.. 3

ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA.. 3

ROZDZIAŁ III CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI. 4

ROZDZIAŁ IV STRUKTURA ORGANIZACYJNA I WŁADZE ORKIESTRY   5

ROZDZIAŁ V MAJĄTEK I FINANSE ORKIESTRY.. 7

ROZDZIAŁ VI ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ ORKIESTRY   8

ROZDZIAŁ VII PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE.. 8


STATUT

STOWARZYSZENIA p.n.
„Orkiestra Dęta Zygodowice”

Zygodowice, 06 stycznia 2006 r.

ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Stowarzyszenie nosi nazwę „Orkiestra Dęta Zygodowice” w dalszym ciągu zwane Orkiestrą.

§ 2.

  1. Terenem działania Orkiestry jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, oraz w miarę zaistniałych możliwości - obszar poza jej granicami.
  2. Siedzibą Orkiestry jest Dom Strażaka w Zygodowicach.

§ 3.

  1. Orkiestra jest instytucją kultury prowadzącą w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury.
  2. Orkiestra uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

§ 4.

Orkiestra opiera swoją działalność na pracy społecznej, ale w miarę potrzeb i swoich możliwości do prowadzenia spraw merytorycznych może zatrudniać pracowników.

§ 5.

Orkiestra może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym profilu działania.

ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA

§ 6.

Celem Orkiestry jest rozwijanie i zaspakajanie potrzeb muzycznych, upowszechnianie muzyki, rozwój kultury, pozyskiwanie i przygotowanie społeczeństwa do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenie jej wartości.

Do podstawowych zadań Orkiestry należy:

  1. Zaspakajanie potrzeb i aspiracji muzycznych społeczeństwa oraz umożliwienie aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
  2. Kształtowanie i rozwijanie potrzeb muzycznych,
  3. Prezentacja, kultywowanie oraz upowszechnianie regionalnego, narodowego
    i światowego dorobku muzycznego,
  4. Edukacja muzyczna i wychowanie dzieci i młodzieży jako przyszłych odbiorców
    i współtwórców kultury narodowej,
  5. Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi talentów i twórczości muzycznej,
  6. Organizowanie różnorodnych form prezentacji muzycznej : koncertów, spektakli muzycznych, audycji i festiwali muzycznych.

ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 7.

Członkowie Orkiestry dzielą się na:

  1. Zwyczajnych, którymi mogą być obywatele Rzeczypospolitej Polskiej deklarujący gotowość do brania udziału w realizacji zadań statutowych.
  1. Wspierających, którymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, popierające cele Orkiestry oraz udzielające mu pomocy finansowej lub rzeczowej,
  2. Honorowych, którymi mogą być osoby fizyczne mające szczególne zasługi
    w realizacji celów statutowy.

§ 8.

Przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających w szeregi Orkiestry następuje na podstawie uchwały Zarządu, po złożeniu przez kandydatów pisemnej deklaracji, oraz opłaceniu składki członkowskiej.

§ 9.

  1. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
  2. Członkowie honorowi zwolnieni są od płacenia składek członkowskich.

§ 10.

Członkowie zwyczajni mają prawo do:

  1. Czynnego i biernego wyboru do władz,
  2. Uczestnictwa we wszystkich formach działalności,
  3. Oceniania działalności Orkiestry i jej władz.

§ 11.

Członkowie honorowi i wspierający mają wszystkie prawa członków zwyczajnych
z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.

§ 12.

Członkowie Orkiestry są zobowiązani:

  1. Aktywnie uczestniczyć w realizacji celów i zadań Orkiestry.
  1. Przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Orkiestry.
  2. Regularnie opłacać składkę członkowską ( z wyjątkiem członków honorowych).

§ 13.

Wygaśnięcie członkostwa Orkiestry może nastąpić w drodze:

  1. Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie po opłaceniu składek członkowskich.
  1. Skreślenia z listy członków na podstawie decyzji Zarządu z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż pół roku.
  2. Długotrwałego nie uczestniczenia w działalności statutowej, lub rażącego wykroczenia  przeciwko normom współżycia organizacyjnego.
  3. Śmierci członka Orkiestry.


§ 14.

Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia dokonuje Zarząd a odwołanie od tej decyzji rozpatruje Walne Zebranie.

ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA I WŁADZE ORKIESTRY

§ 15.

Władzami Orkiestry są:

  1. Walne Zebranie członków.
  1. Zarząd.
  2. Komisja Rewizyjna.

§ 16.

  1. Kadencja Władz Orkiestry trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
  1. Uchwały władz Orkiestry podejmowane są w głosowaniu tajnym, lub jawnym większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.

§ 17.

Zarządowi i Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo dokooptowania nowych członków
w miejsce ustępujących w czasie trwania kadencji, pomiędzy Walnym Zebraniem jednak
w liczbie nie większej niż 1/3 składu wybranego przez Walne Zebranie.

§ 18.

Walne Zebranie Orkiestry:

  1. Najwyższą władzą Orkiestry jest Walne Zebranie.

1a. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

a)      z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,

b)      z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.

  1. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się raz w roku i jest zwoływane przez Zarząd.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków zwyczajnych Orkiestry.

§ 19.

  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Orkiestry należy:

a)      Uchwalanie programów działalności Orkiestry.

b)      Wybór Kapelmistrza, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

c)      Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Orkiestry i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Zarządowi.

d)     Dokonywanie zmian w Statucie Orkiestry.

e)      Ustalanie wysokości i form opłacania składek członkowskich.

f)       Rozpatrywanie odwołań od decyzji o skreśleniu z listy członków.

g)      Nadawanie godności Członka Honorowego.

h)      Zatwierdzanie bilansów rocznych.

i)        Uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania członków Orkiestry

j)        Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Orkiestry.

  1. Walne Zebranie Członków uprawnione jest do podejmowania uchwał, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Stowarzyszenia. W przypadku braku kworum, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w drugim terminie, nie wcześniej niż godzinę po ogłoszeniu zakończenia poprzedniego zebrania. Na ponownie zwołanym zebraniu uchwały są prawomocne bez względu na ilość obecnych członków.

§ 20.

Zarząd Orkiestry:

  1. Zarząd jest organem wykonawczym Orkiestry.
  2. Pracami Zarządu kieruje Prezes.
  3. Zarząd składa się z 6 członków w tym 5-ciu wybranych przez Walne Zebranie. Obligatoryjnie w skład Zarządu powoływany jest Kapelmistrz.
  4. Bezpośrednio po wyborach konstytuuje się Zarząd wybierając ze swego grona Prezesa, Sekretarza, Skarbnika i Gospodarza. Spośród pozostałych członków Zarządu może być  wybrany Wiceprezes.
  5. Zebrania Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.
  6. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym majątkowych, Orkiestry, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Orkiestry uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.

§ 21.

  1. Zarząd kieruje działalnością Orkiestry w okresie między Walnymi Zebraniami.
    1. Do kompetencji Zarządu należy:

a)      wykonywanie uchwał i postanowień Walnego Zebrania,

b)      reprezentowanie Orkiestry na zewnątrz,

c)      opracowywanie propozycji działania dla Walnego Zebrania.

d)     opracowywanie i realizacja planów pracy i budżetu,

e)      opracowywanie sprawozdań z działalności oraz wniosków i postulatów
i przedkładanie ich na Walnym Zebraniu,

f)       przedkładanie na Walnym Zebraniu wniosków o nadanie  godności członków honorowych,

g)      zwoływanie i przygotowywanie Walnych Zebrań,

h)      podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach bieżących, nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania lub Komisji Rewizyjnej.

§ 22.

Komisja Rewizyjna:

  1. Komisja Rewizyjna składa się z  co najmniej 3-ch członków wybranych przez Walne Zebranie, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza.
    1. Do Kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
  1. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu Orkiestry.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni lub podległymi z tytułu zatrudnienia w stosunku do osób zasiadających w Zarządzie Orkiestry.

a)      badania całokształtu działalności statutowej Orkiestry,

b)      kontrola działalności finansowej oraz realizacji składek członkowskich,

c)      składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań oraz wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi Orkiestry.

d)     wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania.

ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FINANSE ORKIESTRY

§23

Orkiestra jest samodzielną instytucją kultury.

§24

Orkiestra prowadzi działalność na podstawie planu działalności zatwierdzonego przez Walne Zebranie.

§ 25

  1. Orkiestra samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
  2. Orkiestra może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.

§ 26

  1. Orkiestra na zasadach określonych w odrębnych przepisach, może:

a)      prowadzić działalność promocyjną,

b)      realizować imprezy zlecone, związane z działalnością kulturalną określoną niniejszym statutem.

  1. Środki finansowe na działalność Orkiestry pochodzą z:

a)      wpisowego i składek członkowskich,

b)      darowizn, spadków i zapisów przyjmowanych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

c)      subwencji i dotacji na zadania powierzone

d)     przychodów własnych,

e)      innych źródeł.

  1. Przychody z prowadzonej działalności Orkiestry służą realizacji zadań statutowych.

§27

  1. Orkiestra sporządza sprawozdania finansowe dla instytucji do tego upoważnionych.
  2. Kontrolę działalności i kontrolę finansową przeprowadza Komisja Rewizyjna Orkiestry

ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ ORKIESTRY

§ 28

Zmiany Statutu Orkiestry wymagają uchwały Walnego Zebrania zgodnie z § 16 ust. 2 Statutu.

§ 29.

  1. Orkiestra używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i adresem siedziby.
  2. Orkiestra może używać pieczęci okrągłej zawierającej pośrodku wizerunek orła
    w koronie, a w otoku napis z nazwą Orkiestry w pełnym brzmieniu


§ 30.

  1. Decyzję o rozwiązaniu Orkiestry podejmuje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
    1. Uchwałę o rozwiązaniu Orkiestry oraz przeznaczeniu jego środków podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy członków.
    2. Likwidację Orkiestry przeprowadzi Komisja Likwidacyjna powołana przez Walne Zebranie Członków.
    3. Majątek Zlikwidowanej Orkiestry przeznacza się na cel społeczny określony w uchwale Walnego Zebrania Członków o rozwiązaniu Orkiestry.

ROZDZIAŁ VII
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§ 31.

  1. Członkowie założyciele wnoszą wpisowe w wysokości 20,00 zł (słownie: dwadzieścia zł).
  1. Niniejszy statut został uchwalony na Zebraniu Założycielskim w dniu 06.stycznia 2006roku.
  2. Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Stowarzyszenia i uzyskania osobowości prawnej.