STATUT
STOWARZYSZENIA p.n.
„Orkiestra Dęta Zygodowice”
Tekst jednolity (zmiana Uchwała z dn. 21 stycznia 2011r.)
Zygodowice, 06 stycznia 2006 r.
SPIS TREŚCI
STATUT. 1
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE.. 3
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA.. 3
ROZDZIAŁ III CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI. 4
ROZDZIAŁ IV STRUKTURA ORGANIZACYJNA I WŁADZE ORKIESTRY 5
ROZDZIAŁ V MAJĄTEK I FINANSE ORKIESTRY.. 7
ROZDZIAŁ VI ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ ORKIESTRY 8
ROZDZIAŁ VII PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE.. 8
STATUT STOWARZYSZENIA p.n. „Orkiestra Dęta Zygodowice”
Zygodowice, 06 stycznia 2006 r.
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę „Orkiestra Dęta Zygodowice” w dalszym ciągu zwane Orkiestrą.
§ 2.
- Terenem działania Orkiestry jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, oraz w miarę zaistniałych możliwości - obszar poza jej granicami.
- Siedzibą Orkiestry jest Dom Strażaka w Zygodowicach.
§ 3.
- Orkiestra jest instytucją kultury prowadzącą w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury.
- Orkiestra uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 4.
Orkiestra opiera swoją działalność na pracy społecznej, ale w miarę potrzeb i swoich możliwości do prowadzenia spraw merytorycznych może zatrudniać pracowników.
§ 5.
Orkiestra może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym profilu działania.
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA
§ 6.
Celem Orkiestry jest rozwijanie i zaspakajanie potrzeb muzycznych, upowszechnianie muzyki, rozwój kultury, pozyskiwanie i przygotowanie społeczeństwa do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenie jej wartości.
Do podstawowych zadań Orkiestry należy:
- Zaspakajanie potrzeb i aspiracji muzycznych społeczeństwa oraz umożliwienie aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
- Kształtowanie i rozwijanie potrzeb muzycznych,
- Prezentacja, kultywowanie oraz upowszechnianie regionalnego, narodowego
i światowego dorobku muzycznego,
- Edukacja muzyczna i wychowanie dzieci i młodzieży jako przyszłych odbiorców
i współtwórców kultury narodowej,
- Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi talentów i twórczości muzycznej,
- Organizowanie różnorodnych form prezentacji muzycznej : koncertów, spektakli muzycznych, audycji i festiwali muzycznych.
ROZDZIAŁ III CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7.
Członkowie Orkiestry dzielą się na:
- Zwyczajnych, którymi mogą być obywatele Rzeczypospolitej Polskiej deklarujący gotowość do brania udziału w realizacji zadań statutowych.
- Wspierających, którymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, popierające cele Orkiestry oraz udzielające mu pomocy finansowej lub rzeczowej,
- Honorowych, którymi mogą być osoby fizyczne mające szczególne zasługi
w realizacji celów statutowy.
§ 8.
Przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających w szeregi Orkiestry następuje na podstawie uchwały Zarządu, po złożeniu przez kandydatów pisemnej deklaracji, oraz opłaceniu składki członkowskiej.
§ 9.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
- Członkowie honorowi zwolnieni są od płacenia składek członkowskich.
§ 10.
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- Czynnego i biernego wyboru do władz,
- Uczestnictwa we wszystkich formach działalności,
- Oceniania działalności Orkiestry i jej władz.
§ 11.
Członkowie honorowi i wspierający mają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 12.
Członkowie Orkiestry są zobowiązani:
- Aktywnie uczestniczyć w realizacji celów i zadań Orkiestry.
- Przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Orkiestry.
- Regularnie opłacać składkę członkowską ( z wyjątkiem członków honorowych).
§ 13.
Wygaśnięcie członkostwa Orkiestry może nastąpić w drodze:
- Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie po opłaceniu składek członkowskich.
- Skreślenia z listy członków na podstawie decyzji Zarządu z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż pół roku.
- Długotrwałego nie uczestniczenia w działalności statutowej, lub rażącego wykroczenia przeciwko normom współżycia organizacyjnego.
- Śmierci członka Orkiestry.
§ 14.
Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia dokonuje Zarząd a odwołanie od tej decyzji rozpatruje Walne Zebranie.
ROZDZIAŁ IV STRUKTURA ORGANIZACYJNA I WŁADZE ORKIESTRY
§ 15.
Władzami Orkiestry są:
- Walne Zebranie członków.
- Zarząd.
- Komisja Rewizyjna.
§ 16.
- Kadencja Władz Orkiestry trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
- Uchwały władz Orkiestry podejmowane są w głosowaniu tajnym, lub jawnym większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
§ 17.
Zarządowi i Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo dokooptowania nowych członków w miejsce ustępujących w czasie trwania kadencji, pomiędzy Walnym Zebraniem jednak w liczbie nie większej niż 1/3 składu wybranego przez Walne Zebranie.
§ 18.
Walne Zebranie Orkiestry:
- Najwyższą władzą Orkiestry jest Walne Zebranie.
1a. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
- Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się raz w roku i jest zwoływane przez Zarząd.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków zwyczajnych Orkiestry.
§ 19.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Orkiestry należy:
a) Uchwalanie programów działalności Orkiestry.
b) Wybór Kapelmistrza, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
c) Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Orkiestry i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Zarządowi.
d) Dokonywanie zmian w Statucie Orkiestry.
e) Ustalanie wysokości i form opłacania składek członkowskich.
f) Rozpatrywanie odwołań od decyzji o skreśleniu z listy członków.
g) Nadawanie godności Członka Honorowego.
h) Zatwierdzanie bilansów rocznych.
i) Uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania członków Orkiestry
j) Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Orkiestry.
- Walne Zebranie Członków uprawnione jest do podejmowania uchwał, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Stowarzyszenia. W przypadku braku kworum, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w drugim terminie, nie wcześniej niż godzinę po ogłoszeniu zakończenia poprzedniego zebrania. Na ponownie zwołanym zebraniu uchwały są prawomocne bez względu na ilość obecnych członków.
§ 20.
Zarząd Orkiestry:
- Zarząd jest organem wykonawczym Orkiestry.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes.
- Zarząd składa się z 6 członków w tym 5-ciu wybranych przez Walne Zebranie. Obligatoryjnie w skład Zarządu powoływany jest Kapelmistrz.
- Bezpośrednio po wyborach konstytuuje się Zarząd wybierając ze swego grona Prezesa, Sekretarza, Skarbnika i Gospodarza. Spośród pozostałych członków Zarządu może być wybrany Wiceprezes.
- Zebrania Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym majątkowych, Orkiestry, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Orkiestry uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 21.
- Zarząd kieruje działalnością Orkiestry w okresie między Walnymi Zebraniami.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) wykonywanie uchwał i postanowień Walnego Zebrania,
b) reprezentowanie Orkiestry na zewnątrz,
c) opracowywanie propozycji działania dla Walnego Zebrania.
d) opracowywanie i realizacja planów pracy i budżetu,
e) opracowywanie sprawozdań z działalności oraz wniosków i postulatów i przedkładanie ich na Walnym Zebraniu,
f) przedkładanie na Walnym Zebraniu wniosków o nadanie godności członków honorowych,
g) zwoływanie i przygotowywanie Walnych Zebrań,
h) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach bieżących, nie zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania lub Komisji Rewizyjnej.
§ 22.
Komisja Rewizyjna:
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3-ch członków wybranych przez Walne Zebranie, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza.
- Do Kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu Orkiestry.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni lub podległymi z tytułu zatrudnienia w stosunku do osób zasiadających w Zarządzie Orkiestry.
a) badania całokształtu działalności statutowej Orkiestry,
b) kontrola działalności finansowej oraz realizacji składek członkowskich,
c) składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań oraz wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi Orkiestry.
d) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
ROZDZIAŁ V MAJĄTEK I FINANSE ORKIESTRY
§23
Orkiestra jest samodzielną instytucją kultury.
§24
Orkiestra prowadzi działalność na podstawie planu działalności zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
§ 25
- Orkiestra samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
- Orkiestra może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.
§ 26
- Orkiestra na zasadach określonych w odrębnych przepisach, może:
a) prowadzić działalność promocyjną,
b) realizować imprezy zlecone, związane z działalnością kulturalną określoną niniejszym statutem.
- Środki finansowe na działalność Orkiestry pochodzą z:
a) wpisowego i składek członkowskich,
b) darowizn, spadków i zapisów przyjmowanych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
c) subwencji i dotacji na zadania powierzone
d) przychodów własnych,
e) innych źródeł.
- Przychody z prowadzonej działalności Orkiestry służą realizacji zadań statutowych.
§27
- Orkiestra sporządza sprawozdania finansowe dla instytucji do tego upoważnionych.
- Kontrolę działalności i kontrolę finansową przeprowadza Komisja Rewizyjna Orkiestry
ROZDZIAŁ VI ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ ORKIESTRY
§ 28
Zmiany Statutu Orkiestry wymagają uchwały Walnego Zebrania zgodnie z § 16 ust. 2 Statutu.
§ 29.
- Orkiestra używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i adresem siedziby.
- Orkiestra może używać pieczęci okrągłej zawierającej pośrodku wizerunek orła
w koronie, a w otoku napis z nazwą Orkiestry w pełnym brzmieniu
§ 30.
- Decyzję o rozwiązaniu Orkiestry podejmuje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
- Uchwałę o rozwiązaniu Orkiestry oraz przeznaczeniu jego środków podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy członków.
- Likwidację Orkiestry przeprowadzi Komisja Likwidacyjna powołana przez Walne Zebranie Członków.
- Majątek Zlikwidowanej Orkiestry przeznacza się na cel społeczny określony w uchwale Walnego Zebrania Członków o rozwiązaniu Orkiestry.
ROZDZIAŁ VII PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
§ 31.
- Członkowie założyciele wnoszą wpisowe w wysokości 20,00 zł (słownie: dwadzieścia zł).
- Niniejszy statut został uchwalony na Zebraniu Założycielskim w dniu 06.stycznia 2006roku.
- Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Stowarzyszenia i uzyskania osobowości prawnej.
|