Licznik odwiedzin

Dzisiaj2
Wczoraj14
Wizyt w tygodniu48
Wizyt w miesiącu227
Łącznie wizyt53001

Imieniny

Dzisiaj jest: 19 Kwiecień 2024    |    Imieniny obchodzą: Adolf, Leon, Tymon
Statut stowarzyszenia pod nazwą "Orkiestra Dęta Zygodowice"

STATUT
STOWARZYSZENIA
Tekst jednolity (z dn. 25 marca 2016r.)

SPIS TREŚCI
STATUT ................................................................................................................................ 1
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE .......................................................................................... 3
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA ...................................................................................................... 3
ROZDZIAŁ III CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI ...................................................................... 4
ROZDZIAŁ IV STRUKTURA ORGANIZACYJNA I WŁADZE ORKIESTRY ........................................................ 5
ROZDZIAŁ V MAJĄTEK I FINANSE ORKIESTRY .................................................................................. 7
ROZDZIAŁ VI ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ ORKIESTRY ........................................................... 9

STATUT
Orkiestra Dęta Zygodowice
ROZDZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę Orkiestra Dęta Zygodowice w dalszym ciągu zwane Orkiestrą.
§ 2.
1. Terenem działania Orkiestry jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, oraz w miarę zaistniałych możliwości - obszar poza jej granicami.
2. Siedzibą Orkiestry jest Dom Strażaka w Zygodowicach.
§ 3.
1. Orkiestra jest instytucją kultury prowadzącą w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury.
2. Orkiestra uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 4.
Orkiestra opiera swoją działalność na pracy społecznej, ale w miarę potrzeb i swoich możliwości do prowadzenia spraw merytorycznych może zatrudniać pracowników.
§ 5.
Orkiestra może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o tym samym profilu działania.
ROZDZIAŁ II CELE I ZADANIA
§ 6.
Celem Orkiestry jest rozwijanie i zaspakajanie potrzeb muzycznych, upowszechnianie muzyki, rozwój kultury, pozyskiwanie i przygotowanie społeczeństwa do aktywnego uczestnictwa w kulturze oraz współtworzenie jej wartości.
Do podstawowych zadań Orkiestry należy:
1. Zaspakajanie potrzeb i aspiracji muzycznych społeczeństwa oraz umożliwienie aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
2. Kształtowanie i rozwijanie potrzeb muzycznych,
3. Prezentacja, kultywowanie oraz upowszechnianie regionalnego, narodowego i światowego dorobku muzycznego,
4. Edukacja muzyczna i wychowanie dzieci i młodzieży jako przyszłych odbiorców i współtwórców kultury narodowej,
5. Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi talentów i twórczości muzycznej,
6. Organizowanie różnorodnych form prezentacji muzycznej : koncertów, spektakli muzycznych, audycji i festiwali muzycznych.

ROZDZIAŁ III CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7.
Członkowie Orkiestry dzielą się na:
1. Zwyczajnych, którymi mogą być obywatele Rzeczypospolitej Polskiej deklarujący gotowość do brania udziału w realizacji zadań statutowych.
2. Wspierających, którymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, popierające cele Orkiestry oraz udzielające mu pomocy finansowej lub rzeczowej,
3. Honorowych, którymi mogą być osoby fizyczne mające szczególne zasługi w realizacji celów statutowy.
§ 8.
Przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających w szeregi Orkiestry następuje na podstawie uchwały Zarządu, po złożeniu przez kandydatów pisemnej deklaracji, oraz opłaceniu składki członkowskiej.
§ 9.
1. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu.
2. Członkowie honorowi zwolnieni są od płacenia składek członkowskich.
§ 10.
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1. Czynnego i biernego wyboru do władz,
2. Uczestnictwa we wszystkich formach działalności,
3. Oceniania działalności Orkiestry i jej władz.
§ 11.
Członkowie honorowi i wspierający mają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 12.
Członkowie Orkiestry są zobowiązani:
1. Aktywnie uczestniczyć w realizacji celów i zadań Orkiestry.
2. Przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Orkiestry.
3. Regularnie opłacać składkę członkowską ( z wyjątkiem członków honorowych).
§ 13.
Wygaśnięcie członkostwa Orkiestry może nastąpić w drodze:
1. Dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie po opłaceniu składek członkowskich.
2. Skreślenia z listy członków na podstawie decyzji Zarządu z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż pół roku.
3. Długotrwałego nie uczestniczenia w działalności statutowej, lub rażącego wykroczenia przeciwko normom współżycia organizacyjnego.
4. Śmierci członka Orkiestry.

§ 14.
Skreślenia z listy członków Stowarzyszenia dokonuje Zarząd, a odwołanie od tej decyzji rozpatruje Walne Zebranie.
ROZDZIAŁ IV STRUKTURA ORGANIZACYJNA I WŁADZE ORKIESTRY
§ 15.
Władzami Orkiestry są:
1. Walne Zebranie członków.
2. Zarząd.
3. Komisja Rewizyjna.
§ 16.
1. Kadencja Władz Orkiestry trwa 5 lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
2. Uchwały władz Orkiestry podejmowane są w głosowaniu tajnym, lub jawnym większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
§ 17.
Zarządowi i Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo dokooptowania nowych członków w miejsce ustępujących w czasie trwania kadencji, pomiędzy Walnym Zebraniem jednak w liczbie nie większej niż 1/3 składu wybranego przez Walne Zebranie.
§ 18.
Walne Zebranie Orkiestry:
1. Najwyższą władzą Orkiestry jest Walne Zebranie.
1a. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
a) z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
2. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
3. Zwyczajne Walne Zebranie odbywa się raz w roku i jest zwoływane przez Zarząd.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków zwyczajnych Orkiestry.
§ 19.
1. Do kompetencji Walnego Zebrania Orkiestry należy:
a) Uchwalanie programów działalności Orkiestry.
b) Wybór Kapelmistrza, Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
c) Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Orkiestry i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Zarządowi.
d) Dokonywanie zmian w Statucie Orkiestry.
e) Ustalanie wysokości i form opłacania składek członkowskich.
f) Rozpatrywanie odwołań od decyzji o skreśleniu z listy członków.
g) Nadawanie godności Członka Honorowego i Członka Wspierającego.
h) Zatwierdzanie bilansów rocznych.
i) Uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zebrania członków Orkiestry
j) Podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Orkiestry.

2. Walne Zebranie Członków uprawnione jest do podejmowania uchwał, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Stowarzyszenia. W przypadku braku kworum, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w drugim terminie, nie wcześniej niż godzinę po ogłoszeniu zakończenia poprzedniego zebrania. Na ponownie zwołanym zebraniu uchwały są prawomocne bez względu na ilość obecnych członków.
§ 20.
Zarząd Orkiestry:
1. Zarząd jest organem wykonawczym Orkiestry, a jego pracą kieruje Prezes.
2. Zarząd zależnie od potrzeb i zakresu pracy składa się z 6 do 9 członków zwyczajnych Orkiestry wybranych przez Walne Zebranie na pięcioletnią kadencję z zastrzeżeniem pkt 3. W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes, Sekretarz, Skarbnik i Gospodarz, natomiast uzupełniają go według potrzeb członkowie w liczbie od 1 do 3 np. bibliotekarz, kronikarz. Zarząd konstytuuje się bezpośrednio po wyborach.
3. Obligatoryjnie w skład Zarządu powoływany jest Kapelmistrz.
4. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego składu, na zebraniach zwoływanych w zależności od potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. W zebraniach Zarządu powinni uczestniczyć z głosem doradczym przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca.
6. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym majątkowych, Orkiestry, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Orkiestry uprawnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 21.
Zarząd kieruje działalnością Orkiestry w okresie między Walnymi Zebraniami. Do zakresu działań i kompetencji Zarządu należy:
1. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania i Komisji Rewizyjnej.
2. Zwoływania Walnych Zebrań.
3. Reprezentowanie Orkiestry na zewnątrz.
4. Zarządzanie majątkiem i funduszami Orkiestry zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Opracowanie planów pracy i planu finansowego oraz nadzorowanie prawidłowej ich realizacji.
6. Opracowywanie sprawozdań z działalności, wniosków i postulatów oraz przedkładanie ich na Walnym Zebraniu.
7. Przedkładanie na Walnym Zebraniu wniosków o nadanie godności członków honorowych i członków wspierających.
8. Podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia lub skreślenia członków Orkiestry przy zachowaniu postępowania zgodnego z niniejszym statutem i regulaminem wewnętrznym.
9. Spełniania funkcji organu założycielskiego w stosunku do działalności gospodarczej prowadzonej przez Orkiestrę.
10. Podejmowania uchwał w sprawach pracowniczych w stosunku do osób zatrudnionych przez Orkiestrę dla realizacji zadań statutowych lub w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą.
11. Rozstrzygania sporów w obrębie Orkiestry.
12. Podejmowania uchwał w innych sprawach przekazanych do właściwości Zarządu niniejszym statutem lub uchwałą Walnego Zebrania.
13. Organizacja koncertów, imprez, wycieczek, międzynarodowych wymian kulturalnych i spotkań o charakterze towarzyskim.

§ 22.
Komisja Rewizyjna:
1. Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej 3-ch członków wybranych przez Walne Zebranie, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego, Sekretarza.
2. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu Orkiestry.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni lub podległymi z tytułu zatrudnienia w stosunku do osób zasiadających w Zarządzie Orkiestry.
4. Do Kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) badania całokształtu działalności statutowej Orkiestry,
b) kontrola działalności finansowej oraz realizacji składek członkowskich,
c) składanie na Walnym Zebraniu sprawozdań oraz wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi Orkiestry.
d) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
ROZDZIAŁ V MAJĄTEK I FINANSE ORKIESTRY
§23
Orkiestra jest samodzielną instytucją kultury.
§24
Orkiestra prowadzi działalność na podstawie planu działalności zatwierdzonego przez Walne Zebranie.
§ 25
1. Orkiestra samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
2. Orkiestra może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.
§ 26
1. Orkiestra może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
a) Dochód z działalności gospodarczej Orkiestry jest przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w §6 Statutu tj. na realizację celów pożytku publicznego.
b) Działalność gospodarcza stanowi działalność dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego wynikającej z Statutu.
c) Orkiestra może również prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego na zasadach określonych stosownymi przepisami dotyczącymi działalności pożytku publicznego. Dochód z tej działalności przeznaczony jest wyłącznie do realizacji celów statutowych określonych w § 6, które są celami pożytku publicznego.
d) Decyzję o podjęciu działalności gospodarczej podejmuje Walne Zgromadzenie Członków zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Orkiestry uprawnionych do głosowania.
2. Majątek Orkiestry powstaje z:
a) składek członkowskich,

b) darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności statutowej,
c) dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem,
d) dotacji, subwencji, środków publicznych, grantów,
e) ofiarności publicznej, w tym zbiórek publicznych,
f) dochodów z imprez, konkursów, licytacji, przetargów,
g) nawiązek przyznawanych przez właściwy organ,
h) dochodów z kapitału,
i) dochodów z działalności gospodarczej,
j) środków przekazanych z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.
§27.
1. Środki pieniężne mogą być przechowywane:
a) na rachunkach bankowych Orkiestry,
b) na rachunkach inwestycyjnych i w formie innych instrumentów finansowych,
c) w gotówce w kasie Orkiestry.
2. Dochody pochodzące z darowizn, spadków, zapisów oraz subwencji mogą być użyte do realizacji celów Orkiestry według swobodnego uznania, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
3. Cały osiągnięty przez Orkiestrę dochód będzie przeznaczany na jej cele statutowe, tj. na cele działalności pożytku publicznego.
§28
Orkiestra nie może:
1. udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „Osobami bliskimi”,
2. przekazywać majątku Stowarzyszenia na rzecz członków Stowarzyszenia, członków jego organów lub pracowników oraz ich Osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3. wykorzystywać majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz ich Osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu Stowarzyszenia,
4. nabywać towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich Osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§29
Orkiestra prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości oraz o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sposób umożliwiający rachunkowe wyodrębnienie przychodów, kosztów i wyników każdej z form działalności: odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego oraz działalności gospodarczej.

ROZDZIAŁ VI ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE SIĘ ORKIESTRY
§30
Zmiany Statutu Orkiestry wymagają uchwały Walnego Zebrania zgodnie z § 16 ust. 2 Statutu.
§31
1. Orkiestra używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i adresem siedziby.
2. Orkiestra może używać pieczęci okrągłej zawierającej pośrodku wizerunek orła w koronie, a w otoku napis z nazwą Orkiestry w pełnym brzmieniu
§32
1. Decyzję o rozwiązaniu Orkiestry podejmuje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
2. Uchwałę o rozwiązaniu Orkiestry oraz przeznaczeniu jego środków podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy członków.
3. Likwidację Orkiestry przeprowadzi Komisja Likwidacyjna powołana przez Walne Zebranie Członków.
4. Majątek Zlikwidowanej Orkiestry przeznacza się na cel społeczny określony w uchwale Walnego Zebrania Członków o rozwiązaniu Orkiestry.